onsdag 4 juli 2007

Röd linssoppa

I bröllopspresent fick vi underbara soppskålar av min mormor och morfar. Jag älskar soppa och äter det även på sommaren, om än lite mer sällan. Idag var det lite grått och ruggigt på förmiddagen och jag bestämde mig för att laga röd linssoppa till middag. Invigning av soppskålarna! :)




Röd linssoppa (Anna Bergenström)
4 port

1 stor finhackad gul lök
1-2 msk olja eller margarin
1-2 tsk paprikapulver
3 dl röda linser
1 ¼ l svag buljong
2 råskalade tärnade potatisar
ca 2 msk tomatpuré
1 tsk salt + lite svartpeppar

Fräs löken i en stor kastrull. Pudra över paprikapulver och rör om. Tillsätt övriga ingredienser och koka soppan sakta under lock ca 30 min eller tills potatis och linser mosat sig. Röda linser kokar sönder och gör soppan tjock och fin. Servera med tjocka citronklyftor, bröd och ost.


Inga kommentarer: